Informacje i oświadczenie

02.09.2022

Drodzy Rodzice

 

Przedmiot „Wychowanie do życia w rodzinie” realizowany jest w szkole podstawowej w klasach IV-VIII. Na zajęciach WDŻ podejmowane są tematy związane z wartością rodziny – jej zadaniami, przyjaźnią, koleżeństwem, samowychowaniem, pielęgnowaniem własnych zainteresowań, rozwojem i wzrostem, oczywiście nie tylko tym fizycznym. Mówimy o dzisiejszych zagrożeniach, płynących z różnych źródeł, uzależnieniach i ich konsekwencjach. Poznajemy zasady savoir – vivre, a także rozmawiamy o tolerancji, poszanowaniu innych kultur, ras, religii i szacunku do każdego człowieka, szczególnie rówieśnika w szkole. Tematy zajęć dostosowane są na danym poziomie do możliwości uczniów. Część tematów jest omawiana z podziałem na grupy chłopców i dziewcząt. Dzięki temu uczniowie na zajęciach czują się swobodniej niż w grupie koedukacyjnej. Celem jest ułatwienie młodzieży wędrowanie ku dorosłości poprzez pomoc młodemu człowiekowi w jego rozwoju psychofizycznym, społecznym i duchowym.

  W podstawie programowej WDŻ wyodrębniono 6 działów tematycznych:

  1. Rodzina
  2. Dojrzewanie
  3. Seksualność człowieka
  4. Życie jego fundamentalna wartość
  5. Płodność
  6. Postawy

Cele kształcenia - wymagania ogólne

  1. Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka. Wnoszenie pozytywnego wkładu w życie swojej rodziny.
  2. Okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy szacunku wobec siebie.
  3. Pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania. Pokonywanie trudności okresu dorastania.
  4. Kształcenie umiejętności przyjęcia integralnej wizji osoby.
    Wybór i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu rozwojowi. Kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z uznawanymi normami i wartościami. Poznawanie, analizowanie i wyrażanie uczuć. Rozwiązywanie problemów.
  5. Pozyskiwanie wiedzy na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych w okresie prenatalnym oraz akceptacja własnej płciowości. Przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności. Umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek do ciała innej osoby.
  6. Uświadomienie i uzasadnienie potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny. Zorientowanie się w zakresie i komponentach składowych postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa.
  7. Korzystanie ze środków przekazu, w tym Internetu, w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.

Podczas zajęć nauczyciel korzysta z następujących pomocy dydaktycznych:

  • Program nauczania Teresy Król „Wędrując ku dorosłości” wydawnictwo Rubikon dla klas IV, V, VI, VII, VIII

Nauczyciel bierze pod uwagę zmianę kolejności lekcji i tematyki ze względu na potrzeby grupy. Zajęcia nie są obowiązkowe, uczeń nie bierze udziału, jeżeli jego rodzice/opiekunowie zgłoszą nauczycielowi w formie pisemnej rezygnację z zajęć przed rozpoczęciem danego roku szkolnego. Uczniowie, których rodzice nie zgłosili pisemnej rezygnacji są zobowiązani do obecności na wszystkich lekcjach.

Pliki do pobrania


Zapisano